2012-oppsummering – tegneserier

Jeg er så inhabil at jeg sikkert skal passe meg for å si for mye om det norske tegneseriemarkedet. Likevel, 2012 var et vanvittig år sett med Jippiøyne og med usedvanlig mange sterke utgivelser:
Mr. Mystisk av Tor Ærlig
Ulvene i korridoren av Roy Søbstad
Det krokete sporet av Max Estes
Forresten 26
Kryp av Kristian Hammerstad
Generator av Sigbjørn Lilleeng
Karstein Volles skjebner – et kunstnerisk selvmord
Syklus av Martin Ernstsen og Kilian Eng
Eremitt av Martin Ernstsen
Bjartmann av Øystein Runde
Neste gang blir alt riktig av Lene Ask
For meg er dette i seg selv en urangert norsk 11-på-toppliste. (Og skal man si noe mer om nye norske serier i 2012 kommer man selvsagt ikke unna folk som Kverneland, Fiske og Jason som for tiden nærmest alltid leverer varene).

Årets beste utenlandske tegneserier
The Hive – Charles Burns
X’ed Out fra 2010 er en av de beste seriene som har kommet på mange år. Oppfølgeren The Hive holder på magien. Imidlertid; her er det mange løse tråder og mye mystikk, og det er ytterst spennende å se om han klarer å dra dette i land når trilogien skal avsluttes i et siste bind.
Nesten alt – Joost Swarte
2012 var året da Joost Swarte samlet småhistoriene sine i én bok. Stor stas! Og kanskje enda større stas var det at den norske utgaven kom omtrent samtidig som de internasjonale, og at Swarte selv var i Oslo for lansering og utstilling av plakater.
Smålands mörker av Henrik Bromander
Det svenske tegneseriemiljøet blomstrer for tida. Smålands Mørker er en av de mest markante svenske utgivelsene fra 2012. En omfattende biografi om en fiktiv serieskaper som burde engasjere og gripe også norske lesere.
Building Stories – Chris Ware
Er dette en krampetrekning fra en mann som går på tomgang og egentlig er tom for ideer eller er det en genistrek hvor form og innhold går opp i en høyere enhet? Jerg er usikker, men heller nok til det første. Chris Ware har ikke hatt så mye spennende nytt å komme med siden Jimmy Corrigan (som til gjengjeld er en bok som står som en påle i seriehistorien). Men selv om dette er ”same shit, new wrapping” er det usedvanlig lekkert utført, og en nytelse å følge fra start til slutt. Og denne boksen er jo selvsagt umulig å unngå når tegneserieåret skal oppsummeres.
The wrong place – Brecht Evens
Dette er på ingen som helst måte en utgivelse fra 2012, men ettersom jeg ikke leste den før i 2012, og at jeg enda ikke har fått lest hans nyeste The Making Of tar jeg den med. Allerede ved første øyekast skiller Brecht Evens’ visuelle stil seg fra de fleste andre. Men i tillegg til de elegante akvarelltegningene, anbefales boka for sine spennende karakterskildringer. Bør leses!

Årets kulturrådsopptur
Innkjøpsordning!!! Endelig en ordning som garanterer for god spredning av norske kvalitetsserier! Dette har vi ventet på i mange år. Og for Jippi innebar det fem innkjøp (av sju) ved første korsvei!

Så gjenstår det å se hvordan markedet tilpasser seg. Personlig er jeg nervøs for at serieskapere som er ”garantert” innkjøp havner på de store forlagene for å finansiere et tungrodd og dyrt storforlagsbyråkrati, og at vi får overprisede tegneseriebokutgivelser som ingen kommer til å kjøpe i bokhandel (før den kommer på mammut etter noen år). I Jippi har det alltid vært viktig å holde en lavprisprofil med en fornuftig prising av bøker og hefter. Det er ikke nødvendigvis den beste tilpasningen til innkjøpsordningen, men vi får se. Likevel håper jeg at de store forlagene kan utvikle sine egne prosjekter i stedet for å skumme fløten fra de små forlagene.

Årets kulturrådsnedtur
Det har vært litt utskiftinger i vurderingsutvalget for tegneserier i Kulturrådet, og nåværende utvalg virker som det mest kompetente på mange år. Antallet skuffelser på tildelinger var derfor mindre enn tidligere år. Imidlertid overrasker det meg veldig at Andrew Page tydeligvis er i en eller annen unåde hos de som vurderer pengestøtte. I 2012 fikk han avslag på to nye lovende bokprosjekter, og også tidligere har han fått avslag på flere bokprosjekter. I mine øyne er han en av de mest unike og briljante historiefortellerne vi har her til lands og han har også mottatt Sproingpris.

Jeg fortsetter også å overraskes over at til dels gjennomkommersialiserte utgivelser fra Norges største tegneserieforlag, Egmont, stadig får tildelt midler. Om jeg ikke har regnet feil, ble rundt 400 000 i 2012 tildelt Pondus, Nemi, Eon og Rutetid. Dette er jo en gammel kjeppest for meg og jeg skrev mer rundt det samme i 2010, så jeg skal spare dere for å gjenta argumentene her.

 

One response to “2012-oppsummering – tegneserier

  1. Bra utvalg på årets beste utenlandske! Har akkurat fått lest begge Burns-seriene, og de var jævla bra. Men spent på om han klarer å nøste det sammen. Og så må jeg sjekke ut Brecht Evens, skjønner jeg.

Legg igjen en kommentar

