Jippis krøniker – en innledning

Jeg fikk et innfall om å bruke bloggen som unnskyldning til å gjennomlese samtlige Jippiutgivelser på nytt. Jeg skal glatt innrømme at tegneserier for min del stort sett er forbruksvare. Etter en serie er lest tar jeg den i liten grad fram igjen. Når det gjelder de jeg selv har vært med på å utgi gjennomgås de så grundig i forbindelse med selve utgivelsen at behovet for å ta dem opp igjen i ettertid er meget begrenset. Likevel framstår de fleste i min bevissthet som klassikere som alle burde kjenne til. Det er da med en viss forundring jeg konstaterer at Jippilageret er fylt med esker av usolgte bøker.

Kanskje er også det litt av grunnen til at jeg nå går gjennom den på nytt. Vil det å gå inn i mer enn ti år gamle utgivelser gi nytt perspektiv? Hvor mye av dette holder mål i dag? Har alt arbeid vært bortkastet? Og kan jeg klare å overbevise noen flere lesere om at dette er skatter som de burde få plass til i samlingen?

Jippikrønikeprosjektet har selvsagt en uviss framdriftsplan og uviss tidshorisont, men jeg begynner nå med starten og jobber meg sakte framover.

Legg igjen en kommentar

