Kjør debatt

Sjelden har det vel vært lenger debatt på Serienetts sider enn etter anmeldelsen av Forresten 24. Som på de fleste kommentarfelt på internett preges ”debatten” av skribleriene til sære folk med fritidsproblemer, og jeg tror man skal akte seg for å tillegge enkeltpersoners meninger alt for mye vekt og gjennomslagskraft i befolkningen for øvrig. Innimellom er det likevel noen gullkorn av til dels kjente folk i seriemiljøet.

Med godt over hundre innlegg er det å lese hele debatten en ganske omstendelig sak, som nok kan være krevende å komme gjennom. Diskusjonen av Forresten er dessuten noe begrenset. Det er vel så mye snakk om de generelle konfliktene rundt kommerse serier (Fantomet) og mer kvalitetsbevisste serier samt en solid dose med generell drittslenging. For å lette lesingen lagde jeg derfor en forkortet versjon til helgas OCX. Det hele ble kopiert opp som en tosiders pamflett til bruk for reklame for Forresten.

Som ekstraservice til de som ikke var på festivalen, gjengis den forkortede versjonen her. Alle innlegg er autentiske, men tilpasset og utvalgt til fremme for saken. De som orker mer etter dette, kan fyke til den opprinnelige debatten.

Følg ”kulturdebatten” på Serienett.no. Les Forresten 24

”For den som liker å følge med, er Forresten 24 et godt og mangslungent innblikk i hva som rører seg blant norske tegneserier akkurat nå.”
— Trond Sätre fra Serienetts anmeldelse

Og her et ”selektivt inntak av skrevet materiale” fra den påfølgende diskusjon:

Jippi Forlag?? Tegneserier?? Er dette representativt for norkse skapere?? Kankje et kurs i tegning før vi snakker om å bidra i norske serieblader?
— IpComics

Vil bare påpeke at nesten alle bidragsyterne i dette nummeret (og tidligere nummer) av Forresten har bachelor eller master grad i visuelle fag. De fleste innen grafisk design og illustrasjon eller kunstfag. Kvalifiserer dette som “kurs i tegning”?
— Martin Ernstsen

Ein Bachelor (eller Master) i visuelle fag betyr ikkje nødvendigvis at ein person er sterk på representasjonell kunst eller på delar av teikneseriemediets spesifikke kompetanseområder.
— Knut Robert Knutsen

Det er selvsagt ikke alt i “Forresten” som ikke faller i min smak, men såpass mye at jeg ikke har kjøpt disse heftene på en god stund. Det er blitt en så gjennomgående “moderne” stil i heftene at de fleste seriene sauses til sammen en eneste grå graut, med lite eller intet meningsinnhold.

Det virker som om seriene som skal presenteres nå, skal ha en viss “kulhetsfaktor”, uansett hva innholdet er, i motsetning til bladets tidligste nummer, der bidragsytere som Jason, Ronny Haugeland, Bjørn Ousland, Roy Søbstad og Tor Ærlig lagde “grunnmuren” i bladet, sammen med en del mer eller mindre amatørmessige serier, der nye talenter kunne forsøke seg. En slik “grunnstamme” har manglet i bladet i for lang tid, og dermed har det mistet sin appell for meg.
— Frank Flæsland

Forresten er et blad som virkelig imponerer meg. De har vist en imponerende vilje til fornyelse, og evnen til å fange opp de beste nye seriene har også vist seg å være god. Men jeg innser at mange av de som diskuterer på Serienett ikke ønsker fornyelse.
— Gonzales Lund

Usakleg.
— Knut Robert Knutsen

Hva er gode norske tegneserier? Egentlig?

Good for you – bad for me, er en måte å se det på.
— Arild Wærness

Av denne diskusjonen har jeg bl.a. lært at:

Nemi er en kunstnerisk serie.

Martin Ernstsen, Bendik Kaltenborn, Sharmila Banerjee og megselv m.fl. kan ikke tegne, og bør ta et kurs i dette.

Det er greit å påstå at noen tegner dårlig, men ikke påpeke at noen skriver dårlig.

Det er et generasjonsskille i seriemiljøet. Takk Gud!
— Flu Hartberg

Det kan gjerne gjentas, selv om om det har blitt presisert tidligere, at når jeg snakker om “Fantomet” så fortjener hele Fantomet-bladet å bli trukket frem, med dets mange fasetter. Slik vi vurderer hele Forresten og andre heftesamlinger.
— Jostein Hansen

Disse nye skaperne må ut og vise noe den jevne leser skjønner og ser hva er. Mulig at jeg er fordomsfull, men jeg akter ikke å lese en serie som krever bruksanvisning for å bli forstått, da kjøper jeg en bokhylle på Ikea.
— IpComics

Jeg har forsøkt å lese bladet, og lest og bladd igjennom det, men ga opp, det var så kjedlig, dumt og våset, at det liknet ingenting.

Dette burde du ha forstått, når gir jeg min mening, og forventer at noen skal fortelle meg hva jeg gikk glipp av, hva de har sett, forstått og lest som jeg ikke har, men jeg ser at det er umulig.

Det kan være forklaringen på at oppfinnelsen av hjulet på nytt, tiljubling av keiserens nye klær til dette barnerabbelet (som ikke engang har noen politisk eller samfunnmessig brodd)!

Når et hefte hevdes som nyskapning uten fnugg av samfunns- politisk kritikk, (f. eks. kvinnesyn, myndigheters byråkrati for å nevne et par av en million saker), er det for meg skremmende og mangel på innsikt å bruke orde ”nyskapning”

Jeg finner ikke en side, en fortelling, et bilde som jeg vil, med beste vilje kalle humoristisk!

Det er altså et hefte uten humør eller brodd, når det i tillegg heller ikke kan fremvise en tøddel av spenning/mystikk, blir det hele temmelig magert.

Og, igjen for å gjenta, jeg har etterlyst en forklaring på (konkret) hva som er så fantastisk; det holder for meg å komme med en side, et bilde, eller et poeng i en historie. Da møter jeg bare usakligheter, hets og personangrep, som sikkert også var tonen på den menighetsmøtet du var på i går.
— 1066

Det som er interessant er hvordan to personer som begge er knyttet til Fantometmiljøet på ulike måter finner det opportunt å gå så hardt ut mot et lite forlag og mot en antologi bestående av unge og talentfulle tegneserieskapere.  Eller kanskje IPcomics og 1066 rett og slett er hyret inn av Jippi for å skape litt furore rundt utgivelsen? For meg personlig har nemlig denne debatten ført til at jeg har kjøpt mitt første Forresten etter at jeg sluttet å kjøpe bladet i år 2000. Og selv om ikke alt er like interessant så er det flere serier der som gir meg lyst til å lese mer. Og da har antologien som sådan hatt sin funksjon vil jeg tro, i den forstand at den presenterer smakebiter av hva Jippi har å by på for tiden.

For min del så er “Fugløya” og “Kunsten å knyte en knute” blant de seriene jeg vurderer å gå til anskaffelse av etter å ha lest Erntsens og Pages bidrag i Forresten 24, mens det er et par andre ting som jeg vet jeg kan styre unna.
— Einar H.

I rettferdighetens navn må det også sies at jeg ikke med et eneste ord i denne tråden har sagt hva jeg synes om Forresten. Kankje om nivået til Forrestens tilhenger her, men det er en annen sak.

Da jeg fikk se rabblet på Forrestens forside måtte jeg vel ha lov til å spørre om dette er nivået til norske skapere, og vise til at det ikke er nivået vi ønsker i etablerte blader. Altså ingenting om Forresten, som jeg verken har lest eller gidder å lese mere enn idioten (ikke fra landet) som ikke vil lese Tex Willer.

Kanskje jeg også bør foreslå et kurs i lesning av Forrestens tilhengere, i tillegg til tegning.

Ellers et spart til moderator her. Dessverre trodde jeg at dete var et seriøst sted å lufte sine meninger, uten å risikere personhets etc. Dessverre ser jeg at det er samme personer som lekte i NAT som nå tror de har vokst inn i en bedre omgivelse. Det er synd at skapere av norske serier avslører seg selv på denne måten, mon tro hvorfor de reagerte så sterkt på mitt lille innlegg?? Det skulle vel ikke være …??
— IpComics

Et av de sterkeste Forresten jeg har sett, visuellt.

Folk som klager på tegnignene og coveret, og later som om det er ut fra “rasjonelt” grunnlag, vet rett og slett ikke nok om tegning. Dermed basta.
— Kim Holm

Fantomet vs. Forresten= Falk mot Falk 🙂
— Bendik K

Lurer på korleis norske teikneseriar hadde sett ut utan Forresten. At det er eit viktig blad kan ingen kome frå. Skal prøve å få kjøpt Forresten 24 før eg skriver noko meir – klarer ikkje å uttale meg om eit teikneserieblad utan å ha lest det, føler at det blir alt for usakleg.
— Olaf Moriarty Solstrand

Har enda ikke fått tak i dette Forresten-bladet. Må nesten lese det for å danne min egen mening. Noen som vet hvor man får kjøpt det her i Bergensområdet?
— Lien

Dette er den beste tråden som noengang har opptrådt på denne siden.

Og jeg liker/elsker å trekke (oppblåste) folk!
— 1066

Legg igjen en kommentar

