Tiårets beste serier 6 – 10

For noen måneder siden var det flust av folk som ville oppsummere tiåret 2000-2009. Listene over de beste platene og filmene var mange, men jeg så vel knapt noen liste over de beste tegneseriene. Det har jeg altså tenkt å gjøre noe med nå.

Her kommer altså en liste over tiårets ti beste tegneserier i mine øyne. Den er selvsagt 100% subjektiv og må anses som en her og nå-betraktning. Spør meg om noen dager, og jeg vil ha skiftet ut halvparten. Andre reservasjoner er at jeg selvsagt ikke har lest alle serier som kom ut i tiåret. Og så begrenser jeg meg til enkeltstående album / serieromaner. Stripeserier og andre kortserier er således ikke med. Det utelukker dessuten gode antologier (som Kramers Ergot, Mome og Blab!). Jeg har også holdt norske serier utenfor. Når det er sagt er det nok et to-tre norske som ville ha hevdet seg…

Jeg starter med plassene 10 – 6:

10. West Coast Blues – Tardi (basert på en bok av Manchette). Det er ikke mange av de europeiske 80-tallsheltene som fortsatt holder koken, men Tardi kommer fortsatt med interessante utgivelser og fortsetter å fornye seg. Dette er mørk krimhistorie fra 70-tallet i smakfull svart-hvitt.

9. David Mazzuchelli – Asterios Polyp. Nesten uangripelig perfekt denne her. Eneste innvending er at den kan bli litt konstruert, svulstig og sjelløs. Men bevares; her er nok av triks og formeksperimenter i et imponerende storverk fra en av mediets store mestere. Kanskje han ikke trenger å vente like lenge til neste utgivelse…

8. Safe Area Gorazde – Joe Sacco. Journalistiske serier i forskjellige varianter må vel nærmest kunne kalles en trend i tiåret vi la bak oss. Dette er en av de første og fortsatt en av de beste.

7. Pinocchio – Winshluss. Et overflødighetshorn av mørke ideer, sjangerpastisjer og design basert på Carlo Collodis klassiske barnehistorie. Skriker etter å komme ut på flere språk.

6 Spent – Joe Matt. I de siste numrene av Peepshow har Joe Matt virkelig satt ned produksjonshastigheten, og går lenger enn noen gang i å fornedre seg selv. Men underholdende er det absolutt.

Legg igjen en kommentar

