Ungdomsskolesynder – heavy metal

Inspirert av forrige helgs gjenforeningsfest har jeg hatt en liten rundtur i ungdomsskolens musikalske synder – heavy metal. På et rånete sted som Ås var det tunge riff, denim og leather som var greia, og at akkurat det ikke hadde endret seg fikk jeg flere bekreftelser på under forrige ukes ungdomsskolegjenforeningsfest da AC/DC ved flere anledninger ble brukt til å dra opp stemningen.

Selv hadde jeg som vanlig den musikknerdete tilnærmingen og gravde dypere enn de fleste andre. Jeg finleste Kerrang og fant obskure band ingen andre hadde hørt om. I ettertid er det på mange måter lett å forstå hvorfor ingen andre hadde hørt om dem.

Velvel. For de som har tilgang på Spotify har jeg laget en spilleliste med høydepunkter. Men eventuelle lyttere bør være advart: Det kreves sterk mage for å komme seg gjennom tidlig åttitalls skrikefalsettsang og selvdiggende gitarsoloer.  Dette var før Metallica og trashmetall eller mer kredible hardrockere som Sepultura eller Kyuss. Men autensiteten er i hvert fall slik den skal være. Hadde noen spurt meg da jeg var 15 år om å lage en samlekassett med de kuleste låtene, hadde resultatet vært nær dette. (Selv om flere band også er ”glemt” av Spotify…) 

Av en eller annen grunn forduftet metallinteressen i det jeg begynte på videregående, og det gikk mange år før jeg spilte Motorhead igjen. Likevel, platene står i hylla den dag i dag, og det er en viss nostalgifaktor på de airbrushede coverne. Jeg har en anelse om at dersom jeg en gang kommer på gamlehjem, vil disse låtene framkalle gode vibrasjoner og mye nostalgi blant mine jevnaldrede.

Legg igjen en kommentar

